جوجه جوجه طلائی

جوجه

 

 

تخم خود را شکستی

چگونه بیرون جستی

جوجه جوجه طلائی

نوکت سرخ و حنائی

 

نه پنجره ، نه در داشت

نه کسی ز من خبر داشت

گفتا جایم تنگ بود

دیوارش از سنگ بود

 

تخم خود را شکستم

اینگونه بیرون جستم

دادم به خود یک تکان

مثل رستم پهلوان

 

 

اهداف ریاضی در سال اول دوره ابتدایی:(کتاب تازه تالیف ریاضی پایه اول دبستان)

اهداف سال اول دوره ابتدایی:

 

اعداد و عملیات

 

1-شمارش، نماد عدد و ارزش مکانی

  1-1-بتواند اعداد 1 تا 100 را بشمارد.

  1-2-بتواند اعداد 1تا 99 را به صورت عددی و حرفی بنویسد و بخواند.

    1-2-1-شکل‌های مختلف نوشتاری اعداد را بشناسد.

    1-2-2-صفر را بشناسد.

 1-3-بتواند ارزش مکانی اعداد را در رده‌های ده تایی و یکی تشخیص دهد.

ادامه مطلب ...

موضوع درس آب تدریس نشانه آ-ا

ایجاد انگیزه برای درس آب
تدریس آب در زنگ ورزش؛ بچه ها با جای سس روی زمین دور می زنند و آب می ریزند و می دوند و آب بازی می کنند
و بعد ورزش لباس که عوض کردند
با پارچ آب از آن ها استقبال می کنم
و در کلاس آ اول و ا غیر اول که با یونولیت درست کردم را چشم متحرک گذاشته و در کلاس قرار می دهم

بچه ها با ورود آ اول و ا غیر اول را با چشم و گوش و دهان زیبا می بینند

اهداف کلی: آشنایی با نعمت بزرگ خداوند یعنی آب

نقش مهم و حیاتی آب در زندگی موجودات زنده
آشنایی با گردش آب در طبیعت

اهداف جزئی :
آموزش صدا و نشانه آ-ا

تقویت مهارت گوش دادن و سخن گفتن
تقویت مهارت خواندن و نوشتن (آ-ا)
اسراف نکردن آب
فایده های آب
آشنایی با رنگ آبی
رنگ های آبی در طبیعت
علاقه مند شدن به خواندن و نوشتن

(رسیدن به این اهداف طی سه روز )

کارهای اولیه :
چسباندن فلش کارت ها
(کارت هایی که در بالا تصویر و در پایین نام تصویر را دارند
مانند آزاده -آب -آبی – دریا – باران-باد…. )
چسباندن تصویر بزرگ روی تابلو
بهتر است نام تصاویر با فونت ام جی فراز تو خالی نوشته شود تا حرف جدید را دانش آموز پیدا کرده رنگ کنند

پیش نیاز :
در دست ورزی ها طریقه ی نوشتن ا از بالا به پایین و از پایین به بالا کار شده است
علامت مد روی آ بسیار مهم است که حتما آموزش داده شود قبل از تدریس درس آب
و حتما باید از راست به چپ نوشته شود

۲- دانش آموزان باید
مفهوم اول و غیر اول را متوجه شوند
(این آموزش قبل از تدریس
با بازی به خوبی تفهیم می شود
مثلا
پنج شش نفر را ردیف کرده و از دانش آموزی می خواهیم
تا به نفر اول مثلا کتابی بدهد
و از نفری دیگر می خواهیم تا
به همه به غیر از اولین نفر
مثلا مدادی بدهد
و تاکید گفتاری روی کلمات اول و غیر اول در بازی داریم
و با چند شیء و چند نفر تکرار می کنیم

به سراغ تابلو می رویم
تصویر بزرگ کتاب را که چسبانده ایم نشان می دهیم
(دانش آموز اجازه دارد به کتاب نگاه کند )
اول هرکس به تنهایی برای تصویر داستان بگوید بعد گروه مشورت می کنند
بعد از بین گروه ها نماینده دو گروه انتخاب و داستان را شرح می دهد
در روز های بعد تصویر چرخه آب در طبیعت را داستان گویی می کنیم

نکته : توجه بفرمایید
تصویر کتاب اشکال دارد
دختر بچه ای با سطل در کنار دریا
به گل آب می دهد
آب از کجاست؟
از دریا؟
پس آب شور است و به گل آسیب می زند
اگر از دریا نیست پس با سطل از کجا آب آورده است
دانش آموزان را متوجه این اشتباه می کنیم اما جواب را خود دانش آموز می دهد و ما راهنمایی می کنیم
در تصویر خوانی با مجموعه سوالات مطرح شده به اهدافی که ذکر شد دست می یابیم
مثلا آب نعمت خداست
آب و اهمیت آن در طبیعت و ….

به پای تابلو رفته و از روی کارت ها با استفاده از تصویر دانش آموز کلمه را تشخیص می دهد معلم راهنما در کار است
سوال می کنیم اسم این تصویر چی نوشته شده
ج: آب
س:صدای اول
ج:آ
معلم:صدای آ را آنقدر بکشید تا من بگم ایست (بازی)
س:اسم این تصویر چی نوشته
ج:آزاده
س:صدای اول
ج:آ (صدای آ را بکشید …
این تصویر چیه
ج:باران
صدای آ را شما می شنوید
ج: بعضی جواب می دهند بله ……
صدای ا در کجای کلمه اومده
ج: در وسط کلمه
(یکی از بچه ها آن را رنگ می کند )
معلم:این تصویر کیه
بابا
صدای آ در کجای کلمه اومده
ج: (از مجموع جواب ها درست ها را بلند می گوییم )
در وسط و در آخر کلمه
(معلم جواب های درست را با تشویق کلامی تایید می کند

و آ اول را که بزرگ با مقوا درست کرده ایم به نفر اول می دهیم
و ا غیر اول را به تعداد بقیه دست بقیه می دهیم
و شعر می خوانیم
(در حالی که آ اول را در کلاس می چرخانیم با صدای کلفت می خوانیم )
آ ی اول منم آ ی اول منم
اول میام همیشه
به غیر از این نمی شه
کلاه دارم کلاه دارم روی سرم
من داداش بزرگ ترم

(بعد ا غیر اول را در کلاس می گردانیم )
می خوانیم
ا ی غیر اولم ا ی غیر اولم
اول اجازه ندارم وسط میام آخر میام انا اول اجازه ندارم
آقا داداش بزرگترم اول اول نشسته
جای منم در وسط و در آخره
تا به واقعیت معنی آ اول و ا غیر از اول پی ببرند

حال از روی کتاب
ابتدا اسم درس
و سپس تصویر بزرگ و بعد تصویرک ها و سپس متن درس و معرفی صدای آ و ا
توسط خود دانش آموزان انجام می شود
و معلم راهنما است

توضیح خطوط آبی پایین کتاب
حرف جدید قرمز
حرف درس آینده آبی
و حرف گذشته سیاه است

و می خونیم
آب آبی
دریا آبی
آسمان آبی هی
آسمان آبی …….

برای ارزشیابی پایانی
کلمات درس و روی تابلو را می پرسیم
اگر کلاس هوشمند است از پاور استفاده می کنیم و کلمات که صدای آ ا غیر اول دارند ور پاور آورده ضمن اینکه شکل نشانه آا را قرمز کرده ایم از دانش آموزان می پرسیم
برای تکلیف
تصاویری که شکل صدای آا دارند در برگه قرار داده دانش آموز شکل صدای آا را رنگ کند
و با شکل صدای آا را در وسط و دورادور آن تصویر می گذاریم هر کدام آ داشت به آ اول و هر کدام ا غیر اول داشت به ا غیر اول وصل می کنند